Det finns flera olika sätt att angripa denna komplexa frågeställning. Det första man bör fråga sig är om profilkläderna är ämnade att användas primärt av det egna företaget och den egna personalen, eller om det här handlar om en give away som är tänkt att delas ut till befintliga och potentiella kunder. Om tanken är att kläderna ska bäras av den egna personalen är det oerhört HighViz-Vestviktigt att plaggen är funktionella i det avseende att de är praktiska i relation till de arbetsuppgifter som de anställda utför. Rör det sig om serveringspersonal på en finare restaurang kanske det bästa är en stryktålig men elegant skjorta med företagets logotyp broderad på bröstfickan, medan ett avslappnat café kanske gör bättre i att använda enklare t-shirtar med loggan tryckt över hela bröstet.

Är det i själva verket så att kläderna inte ska bäras av den egna personalen, utan primärt ska fungera som en give away, är det viktigt att det är kvalitativa och funktionella plagg som passar den typ av kunder som ni är intresserade av. Det kan dessutom vara värt att tänka både en och två gånger på vilken typ av plagg ni vill att just ert företag faktiskt ska associeras med – om ni säljer solresor kanske det inte är någon vidare idé att sätta logotypen på en vinterjacka.