Produkter som man pryder med ett företags logotyp eller ett annat reklambudskap av något slag, och sedan ger bort till antingen befintliga eller prospektiva kunder, brukar kallas för give aways. När det kommer till give aways i form av olika typer av kläder brukar man tala om just profilkläder. Med hjälp av praktiska klädesplagg, som faktiskt mycket sannolikt kommer att användas av den som får dem – i alla fall om de är av hög kvalitet och anpassade efter målgruppens behov – har du möjlighet att nå ut med ditt företags budskap på ett sätt som kommer att skapa oerhört positiva och starka associationer. För vad inom reklam och marknadsföring kan egentligen vara starkare än att en av dina kunder väljer att klä sig med ditt företags logotyp?
Det räcker inte med att kunden självständigt får syn på din företagslogotyp och därmed alltid har den i sitt undermedvetna – tänk bara på alla människor som kommer att exponeras för varumärket under dagen! I själva verket går det till och med att hävda att den positiva effekten av profilkläder är större på omgivningen än vad den är på bäraren själv. Det är ju trots allt inte så att vi ständigt tittar oss själva i spegeln, även om det förstås händer då och då.
Profilkläder är verkligen ett kostnadseffektivt och prisvärt sätt att nå ut med just ditt företags budskap och varumärke, och nyckeln till att göra det väl är att använda sig av rätt typ av kläder. Ta reda på vad just dina kunder vill ha.