Nu när ni bestämt er för att det är dags att skaffa en ny uppsättning profilkläder till ert företag är det förstås hög tid att fundera över hur dessa kläder faktiskt ska se ut. Vare sig det rör sig om skjortor till personalen inom ett serviceyrke eller mössor med en bilhandels logotyp så finns vissa regler och tekniker som kan vara bra att ha koll på, och mycket handlar förstås om estetik och utseende.
Det finns två saker som är oerhört viktiga och kraftfulla när det kommer till designen av profilkläder – logotyp och färg. Dessa två parametrar hänger förstås ihop väldigt tätt, men det kan vara bra att skilja på dem för att bilda sig en bra och tydlig uppfattning om hur kläderna ska utformas.
Logotyp
När det kommer till logotyp – eller ett annat budskap ni väljer att kommunicera på era profilkläder – finns några olika saker som är viktiga att tänka på. Först och främst, hur stor ska logotypen vara? Ska den vara smakfull och diskret eller utnyttja och använda sig av så stor exponeringsyta som möjligt? Ska den sitta så synlig som möjligt, eller ska den bara märkas lite då och då, och bara uppmärksammas av den som verkligen tar sig tid att titta ordentligt?
Nästa fråga är huruvida logotypen ska tryckas eller broderas, och sedan förstås även i vilken färg detta ska göras.
Färg
När det kommer till profilkläder och färg finns två självklara beslut som måste fattas: logotypen eller budskapets färg, och plaggets bottenfärg. Här kan det vara oerhört effektivt att välja företagets mest utmärkande färg som bottenfärg, och sedan ha logotypen i en mer neutral nyans, exempelvis svart eller vitt. Det beror förstås på hur företagets logotyp ser ut, men testa att variera logotypens och plaggets färg för att hitta det utseende som passar just ert företag allra bäst.